Doelen

3 Muzische doelen waarvan ik denk dat ik ze al (gedeeltelijk) heb bereikt:
1. Openstaan voor het muzische en al onze zintuigen gebruiken om muzische ervaringen nog intenser te beleven.
Vroeger was ik enkel 'muzisch ingesteld' wanneer het moest: tijdens lessen PO op de middelbare school, dacht ik creatief na over de opdrachten; tijdens de muzieklessen, was ik zelf ook muzikaal, ... Door de opleiding is dit helemaal veranderd. Muzisch zijn betekent voor mij nu ook in het dagelijkse leven mijn muzische bril ophebben: me laten inspireren door de dingen die rondom mij gebeuren en die ik registreer met mijn zintuigen: wat ik rond me zie, wat ik hoor, wat ik voel, ...
Ik weet dat mijn ontwikkeling hierin nog moet verdder groeien, maar ik denk dat een mens hierin blijft groeien gedurende zijn hele leven.

2. Impressies en ervaringen uitdrukken vanuit onze eigen leefwereld.
Ook hierin ben ik sterk gegroeid gedurende mijn opleiding aan de hogeschool. Ik heb veel meer manieren leren kennen om uit te drukken wat ik meemaak. Vroeger zou ik enkel gedacht hebben aan een geschreven verslag, uitgetypt op de computer. Nu heb ik kennis gemaakt met zoveel verschillende manieren, als alternatief voor een geschreven tekst, die afgedrukt op papier wordt afgegeven: een powerpointvoorstelling, een filmpje, maar ook bvb een muziekfragment met uitleg bij, een gedicht, beeldend creëren, ... Ook op deze blog worden mijn ervaringen uit mijn leefwereld voorgesteld.

3. Beseffen en aanvaarden dat de smaak en de stijl van mensen verschilt.
Een voorbeeld waar ik dadelijk moest aan denken is het volgende: in het middelbaar onderwijs moesten we ons tijdens een les regelmatig baseren op een klassiek schilderij om zelf iets te maken. Ik persoonlijk wordt helemaal niet geïnspireerd door zo'n klassieke schilderijen. Ik vind deze mooi om naar te kijken, en ik vind het fantastisch dat die schilders zoveel talent hadden. Ik begreep nooit dat mensen zich konden laten inspireren door zo'n schilderijen. Nu heb ik uit ervaringen op de hogeschool en tijdens stages beseft dat anderen hier misschien wel door geïnspireerd raken. Ik besef nu dan ook de noodzaak van het varieren van de muzische opdrachten, dit bvb door verschillende schilderijen aan te bieden, in uiteenlopende stijlen. Zo heeft iedereen de kans om geïnspireerd te worden.

3 Muzische doelen waar ik intensief werk van wil maken:
1. Op een actieve manier participeren aan het culturele leven.
Ik ben iemand die over het algemeen weinig culturele activiteiten doe. Maar, afgelopen semester heb ik door mijn verschillende taken aan heel wat culturele activiteiten deelgenomen. Ik bezocht in Brussel verschillende musea voor mijn taken voor Module Explorerende School. Ik ging meermaals naar de bioscoop en bekeek ook thuis heel wat films. Ik woonde een aantal concerten bij en bekeek ook musicals. Ik ging vroeger nooit naar een concert, en dat ben ik nu wel meer van plan.

2. Vakspecifieke werkvormen op een geïntegreerde wijze toepassen.
Ik heb dit semester geen stage gedaan in de lagere school, maar wil hier zeker tijdens Stage 6 verder intensief aan werken. Ik weet dat mijn muzolessen niet zo heel goed zijn. Ik had weinig voorbeelden gezien van muzische lessen, de meeste lessen die ik kon observeren behandelden maar 1 muzische taal. Ik heb voor deze module een aantal muzische workshops gevolgd en heb nu meer ervaringen om naar terug te grijpen. Ik wil dan ook zeker proberen om mijn lessen meer muzisch te maken.

3.  Werken aan een muzisch aanbod vanuit een zorgvuldig gekozen onderwerp, geïntegreerd en strevend naar diepgang.
Voor mij hangt deze doelstelling zeer nauw samen met de vorige. Het onderwerp van de meeste muzolessen hangt samen met het thema van de lessen wero of met het thema dat op school wordt uitgewerkt. Het is dan ook meestal een onderwerp dat ik niet zelf koos, maar opgelegd kreeg. Goede muzo-lessen maken, is voor mij vaak nog een struikelblok, ik ben hie niet zo goed in. Maar door de verschillende workshops die ik volgde, heb ik nu wel meer inspiratie en ideeën om van mijn toekomstige lessen echte muzo-lessen te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten