Vandaag gingen we op pad naar Dworp. Op het domein Destelheide staan 25 litenatuurtjes ingeplant dit ik graag wou bekijken om me te laten inspireren. Normaal was het domein vandaag gesloten, maar de vriendelijke conciërge wou ons voor een half uur binnen laten.
Litenawat? Litenatuurtjes.
Literatuur in en over de natuur. Op het Domein Destelheiden staan 25 stalen platen ingeplant. Op deze platen staan korte, poëtische tekstjes over de natuur (van de hand van Geert De Kockere). Verspreid op het domein staan litenatuurtjes die je op een poëtische manier even laten stilstaan bij de schoonheid van de natuur.
Al aan het hoofdgebouw kwamen we de eerste litenatuurtjes tegen. Achteraan de slaapblokken stonden er, bij het muziekgebouw en bij het kleigebouw. Andere stonden niet bij de gebouwen, maar gewoon in de natuur.
Heide is een echt cultuurlandschap.
Het is een plek waar je door scheppen kunt vernieuwen.
En je mag er struikelen.
Graag zelfs.
Wil je graag honing maken,
volg dan eerst wat bijles.
Overal zie je liefjes in het gras.
Blozend en stralend.
Het is vaak madeliefde op het eerste gezicht.
Pas ontdekt en hier al tentoongesteld:
nieuwe triptiek van de gebroeders Van Eik
Op het gras is het zalig bladeren:
in de zomer languit in oude boeken,
in het najaar grasduinend in de nieuwe herfstaanbieding.
De zomer trekt het gordijn van bladeren weer dicht.
Een vergezicht wordt langzaam een vergezocht.
In het bos werken sommige houthakkers in het zwart...
De zwarte specht bijvoorbeeld.
De natuur staat hier en daar op de helling.
Het gras groeit en wordt gemaaid
en groeit
en wordt dus weer gemaaid.
Wie neemt hier wie te grazen?
Natuur:
elke wandelaar veegt er graag zijn voeten aan.
Op de website van Dharts vind je een document waarop 16 tips staan, om het litenatuurtjespad wat actiever te beleven.
Een van de tips is bijvoorbeeld om na te denken over dubbele betekenis van sommige woorden of zinnen. (bijvoorbeeld: er zijn voeten aan vegen: lett. de voeten heen en weer bewegen, fig: er zich niets van aantrekken) Zo kan je dubbele betekenissen ontdekken in sommige litenatuurtjes en dit is ook mogelijk met leerlingen uit de 3e graad.
Ik zou hen de litenatuurtjes zelfstandig laten verkennen. Daarna proberen ze in groepjes zelf iets soortgelijk te te maken. Ze verzinnen zelf een kort tekstje over een zelfgekozen onderwerp (natuur of een ander thema). De tekst snijden ze uit een blad. Ze versieren een tweede blad in het thema van hun tekstje. Ze kleven de tekst hierover. Zo krijg je het effect van de litenatuurtjes in de natuur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten